Mijn naam is Herman Giesken, geboren op 26 februari 1950 in Laren (Noord Holland) Geografisch liggen mijn wortels dus in de Larense school. Hoewel ik al 40 jaar niet meer in Laren woon kom er nog regelmatig voor exposities in het Singer museum. Zowel voor de nieuwe exposities als voor de werken uit de collectie die wisselend op zaal hangen. Nog steeds ben ik liefhebber van de werken van de schilders die begin 1900 het Gooi hadden uitverkozen om te leven en werken. Onlangs heeft het museum een schenking gehad met werken uit de Bergense school. Ook die zijn zeer de moeite waard om gezien te worden.

Mijn interesse voor kunst is ontstaan rond mijn 15e toen ik voor het eerst werk zag van Picasso. Vanaf het begin heb ik een sterke voorkeur ontwikkeld voor de moderne schilderkunst vanaf eind 1800.

In 2010 was ik voor het eerst in New York en bezocht daar het MOMA. Daar hangt een groot overzicht van ruim één eeuw, voornamelijk, Europese moderne schilders. Dan is het lastig om niet overspoeld te raken als beginnende schilder en van alles te willen proberen in plaats van je eigen weg te vervolgen. De valkuil als maker is dat je niet teveel naar anderen moet kijken. Je moet je eigen vorm en stijl ontwikkelen. Dat is al moeilijk genoeg. Helemaal als je daar niet jong mee begint zoals ik.

Door mijn werk als manager in de gezondheidszorg kwam ik bij toeval door een workshop in aanraking met schilderen. Daarbij realiseerde ik me ineens dat ik dat eigenlijk al heel lang had willen doen.

Wel heb ik in de jaren 80 een aantal jaren geboetseerd bij Artibus in Utrecht en een 5 jarige keramiek opleiding gevolgd aan het Crabeth college in Gouda. Wilde ik nog een beetje schilder worden in mijn leven dan moest ik nu aan de slag!

Gretig ben ik begonnen. Wel eerst stijlen gekopieerd en vooral geprobeerd de technieken van een schilder een beetje eigen maken. Ik ontwikkelen me als autodidact. Geen aanwijzingen van een docent maar me laten leiden door mijn eigen proces.

Terugkijkend op de paar jaar dat ik nu schilder begint zich steeds meer een eigen stijl en gebruik van het materiaal en af te tekenen. Ook blijft het duidelijk zichtbaar dat ik een groot liefhebber ben van o.a. Jan Wolkers, Jan Cremer, de Zero of 0 beweging, Miro, Jackson Pollock, het abstract expressionisme en vele andere stijlen en schilders.

In mijn werk gaat het altijd over kleurgebruik, vlakverdeling, ritme en beweging.

Materiaalgebruik
Ik schilder op grote linnen doeken.
80 x 1.00, 1.00 x 1.00, 1.00 x 1.20, 1.00 x 1.50 en de laatste tijd ook meer op grotere en afwijkende maten.
Soms worden 4 doeken van 1.00 x 1.00 samengevoegd tot een groot paneel van 2.00 x 2.00 meter.

Ik schilder met acryl. Om in dikkere lagen te kunnen schilderen en structuren aan te brengen wordt de verf veelal aangemaakt met een medium en gemengd met zand, kwarts en/of gemalen schelpen voor de gewenste structuur.

Voor de meeste doeken wordt nog maar spaarzaam een kwast gebruikt. Vrijwel alles wordt opgezet met rollers en paletmessen. Veelal worden verschillende lagen over elkaar heen gezet waarbij de onderliggende lagen soms gedeeltelijk zichtbaar blijven. Bepaalde gedeeltes worden dik opgezet waarbij in de nog natte dikke verflaag figuren worden gekrast die later weer gedeeltelijk met kleur en structuur worden bewerkt.